Jóga

„Pouze klidná mysl dokáže slyšet ticho a vnímat štěstí, které z nás vyvěrá. Je tak jemné, že jakýkoliv pohyb mysli ho přehluší." Osho

  • Kdy?

    Každý pátek od 8:15 do 9:45 jóga smíchu s Lenkou Patlokovou

    Je možné si přijít kdykoli vyzkoušet ukázkovou lekci

  • Co je jóga smíchu?

    SMÍCHOCVIKY

    Co jsou smíchocviky?

    Smíchocviky, na kterých je tato aktivita založena, vychází z jógy smíchu. Jóga smíchu je koncept cvičení, při kterém vycházíme z toho, že se každý může smát „jen tak“ bez důvodu, tedy bez vtipu či komedie, přestože i ty jsou v našem životě samozřejmě důležité. Smích je totiž v podstatě fyzická aktivita. Je to kombinace rychlého vydechování, vydávání zvuků (což ale nemusí být vždy) a také pohybu. Tím, že je smích nepodmíněný, obchází naše myšlenkové procesy, které nám často brání v uvolnění, a které jsou obvykle „brzdou“ přirozeného smíchu. Užitečné je to zvláště pro lidi, kteří už se dlouho nezasmáli, protože sami sobě říkají, že nemají ke smíchu důvod. U smíchocviků prostě důvod nepotřebujete.

    A jak takové „smíchocvičení“ funguje a probíhá?

    Smích se u tohoto cvičení stává především prostředkem a až teprve potom cílem. V průběhu lekce děláme tzv. smíchocviky a používáme tzv. „cvičný smích“, jehož cílem je v těle aktivovat přirozený smích, což však není podmínka. Je to v podstatě kombinace smíchu, hravých aktivit, veselých asociací a pohybu. Po nějaké době „cvičného“ smíchu, se do našeho těla vyplaví biochemické látky, především endorfiny, a tomu říkáme „ponoření do smíchu“, které je spojeno i s intenzivním smíchem a s ním spojeným prožitkem přítomnosti a radosti. Míra „ponoření“ do smíchu je samozřejmě individuální, nicméně většinou se každý alespoň minimálně „smočí“. Fakt je také ten, že někdy to třeba nejde hned napoprvé, to ale nevadí, protože i přesto pokud zůstaneme pouze u cvičného smíchu, tak se jedná o velmi užitečné cvičení, které má pro naše zdraví celou řadu přínosů.

    V józe smíchu hraje kromě smíchocviků důležitou roli skupinová dynamika a oční kontakt s ostatními ve skupině, které pomáhají zvýšit „nakažlivost smíchu“. „Nakažlivost“ emocí je vědecky ověřený fakt, kdy mluvíme o empatických nebo také „zrcadlových“ neuronech, které emoce přenáší. To známe například z návštěv kina, kdy v nás emoce z děje filmu na který jsme se dívali, ještě nějakou dobu doznívají. Zrovna nedávno bylo také ověřeno, že pokud film v kině sledujeme s nějakým dalším nám blízkým člověkem, tak intenzita našeho emočního prožívání se zvýší až o 100%. S tím, že jsme sociální bytosti, „pracuje“ i jóga smíchu, protože právě ta empatie a nakažlivost emocí jsou důležitým faktorem pro to, aby to fungovalo. Jóga smíchu úzce souvisí s naším dýcháním, které je samotnou podstatou našeho života. Smích je v podstatě vydechování spojené se zvukem. V průběhu aktivit zbytkový vzduch v našem těle „vysmějeme“ a jednoduchými dechovými cvičeními do těla vracíme čistý kyslík, který je nejdůležitější složkou našeho života. Smíchem naše dýchání prohlubujeme.

    Dalším důležitým faktorem je pak zapojení a trénink našich svalů spojených se smíchem tedy především v oblasti hlavy, ramenou, šíje, hrudníku, bránice a beder. Především stimulace pohybu bránice a břišních svalů, pomáhá aktivovat parasympatický systém, který je tzv. zklidňující větví autonomního nervového systému, které je v podstatě opakem sympatického systému, který je naopak odpovědný za naše stresové vzrušení. Dá se tedy říci, že tréninkem bránice v podstatě trénujeme odolnost vůči stresu. Svaly při smíchu vytvářejí intenzivní vibrace v celém těle, které zvyšují naší životní energii a emoční odolnost, uvolňují emoční bloky a „rozpouští“ emoční zranění, což vede k následnému vnitřnímu klidu a hlubokému uvolnění. Tomu se žertovně říká, čištění „smíchovodů“.

    A proč je to tedy vlastně užitečné?

    Cílem jógy smíchu je fyzické, emocionální a psychické uvolnění a s tím alespoň na krátko spojená „ztráta kontroly“ nad sebou. Tuto „slastnou“ ztrátu kontroly v pozitivním slova smyslu, a navíc v bezpečném prostředí, v dospělosti zažíváme, poměrně velmi málo.

    Dalším dlouhodobějším přínosem je kultivace našeho odstupu a nadhledu k životním obtížím, emoční uvolnění a aktivace přirozených zdrojů pozitivní energie.

    Smíchologie je především vynikajícím nástrojem pro prevenci či překonání stresu, depresí, úzkostem, sezónních smutků a změn nálad a syndromu vyhoření.Smíchologie také pomáhá k aktivování nebo znovunalezení spontánní hravosti, tvořivosti, fanzazie a radosti v našem životě a má i celou řadu dalších přínosů na fyzické, psychické, emocionální, ale i sociální úrovni, což je ověřeno množstvím různých odborných studií po celém světě.

    Potřeby pro klienty:

    Doporučujeme pohodlné oblečení. Pro každého účastníka je k dispozici voda. Doporučuji, aby před touto aktivitou měli účastníci, alespoň 60 minut na strávení jídla.

 

 

Komentáře

  • Hanka 01.08.2017 10:19

    Dobrý den, plánujete od září otevřít kurz ve večerních hodinách? Měla bych velký zájem.
    Děkuji Hanka

  • Marcela 18.04.2017 19:00

    Dobrý den, taky bych byla moc ráda za jógu ve večerních hodinách! Marcela

    • Kamila 26.04.2017 15:14

      Dobrý den, momentálně jóga ve večerních hodinách neprobíhá, můžu ale doporučit Centrum Ulita ve Vyškově, mají tam jógu několikrát týdně. Informace vám určitě ráda poskytne Ivana Rumpelová, tel. 775 105 640. Hodně štěstí!

  • Svetlana 18.04.2017 15:40

    Dobry den,prosim nebyla by joga i ve vecernich hodinach?
    Dekuji Svetlana

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress